Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula (Vistula University Working Papers)
Spis treści wg numerów
Nr 45(7), Turystyka II
SPIS TREŚCI
- Kuchnia w I Rzeczypospolitej – Aleksy Chmiel............................................5
- Promocja talentów muzycznych niepełnosprawnej młodzieży w Ciechocinku – Elżbieta Biernacka, Anna Szczudlińska, Natalia Smogulecka.........................28
- Od kuchni mazowieckiej do gastronomii warszawskiej w połowie XIX wieku – Piotr Dominik, Aleksy Chmiel...............................................................37
- Stan bazy agroturystycznej w województwach mazowieckim i podlaskim – Adam Mazur, Marcin Bekta...........................................................................60
- Miejsce regionalnych browarów w kształtowaniu produktu turystycznego w dobie globalizacji rynku kulinarnego – Piotr Dominik..........................................67
TABLE OF CONTENTS
- Cuisine in the Polish-Lithuanian Commonwealth – Aleksy Chmiel....................5
- Promotion of Music Talents among the Disabled Juveniles in Ciechocinek
- – Elżbieta Biernacka, Anna Szczudlińska, Natalia Smogulecka.......................28
- From Masovian Cuisine to Warsaw Catering in the Mid-19th Century – Piotr Dominik, Aleksy Chmiel......................................................................37
- State of the Agritourist Base in Mazovian and Podlaskie Provinces – Adam Mazur, Marcin Bekta....................................................................................60
- Place of Regional Breweries in Shaping the Tourist Product in the Period of Culinary Market Globalisation – Piotr Dominik..........................................67
Nr 44(6), Ekonomia IX
Kształtowanie wizerunku pracodawcy
SPIS TREŚCI
- Przywiązanie organizacyjne pracowników wiedzy i ich postawy wobec pozostawania aktywnym zawodowo w wieku 65 plus – Grażyna Bartkowiak, Agnieszka Krugiełka............................................................................5
- CSR jako narzędzie budowy marki pracodawcy – Justyna Berniak-Woźny........24
- Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – Olga Charucka......................................37
- Umiejętność wykorzystania osobistego modelu biznesowego do skutecznego prowadzenia negocjacji przez menedżerów – Andrzej R. Chrzanowski..............55
- Podejście do tworzenia wartości przedsiębiorstwa istotnym elementem procesu kształcenia menadżerów – Andrzej R. Chrzanowski, Iwona Głażewska, Romana Pasionek ........................................................................................68
- Employer branding – nowe możliwości dla efektywnych procesów rekrutacji pokolenia Y – Magdalena Kaczkowska-Serafińska, Karina Michalska...............93
- Kształtowanie wizerunku współczesnej firmy – wybrane zagadnienia – Agnieszka Knap-Stefaniuk ..............................................................................108
- Wykorzystanie mediów społecznościowych w zarządzaniu pracownikami w organizacjach gospodarczych – Elżbieta Jędrych.......................................120
- Idea zarządzania przez wartość dla pracownika – Artur Kwasek ...................133
- Styl zarządzania a skuteczność strategii employer branding. Menadżerowie transformacyjni, transakcyjni i patologiczni – Magdalena Łużniak-Piecha, Monika Stawiarska-Lietzau .........................................................................145
- Employer branding w IT – Jacek Nazdrowicz...........................................165
- Interesariusze czy ambasadorowie? Rozważania wokół skuteczności działań w obszarze employer brandingu – Małgorzata Sidor-Rządkowska.....................180
- Etyczny wymiar zarządzania w przedsiębiorstwie – Anna Maria Wiśniewska ....191
TABLE OF CONTENTS
- Organisational Commitment of Knowledge Workers and Their Attitudes Towards Remaining Professionally Active at the Age of 65+ – Grażyna Bartkowiak, Agnieszka Krugiełka............................................................................5
- CSR as a Tool of Employer Branding – Justyna Berniak-Woźny ....................24
- Importance of Corporate Social Responsibility in Building Enterprise’s Competitive Advantage – Olga Charucka.................................................37
- Skill of Use of the Personal Business Model to Efficiently Conduct Negotiations by Managers – Andrzej R. Chrzanowski ......................................................55
- Approach to Creating Total Corporate Value as an Important Element of the Process of Manager Education – Andrzej R. Chrzanowski, Iwona Głażewska, Romana Pasionek ............................................................................68
- Employer Branding – New Possibilities for Effective Processes of Recruitment of the Generation Y – Magdalena Kaczkowska-Serafińska, Karina Michalska ........93
- Shaping the Image of the Contemporary Firm. The Selected Issues – Agnieszka Knap-Stefaniuk ..............................................................................108
- Use of Social Media in Employees Management in Business Organisations – Elżbieta Jędrych..............................................................................120
- The Idea of Value-Based Management for the Employee – Artur Kwasek ......133
- The Style of Management and Efficacy of the Strategy of Employer Branding. Transformational, Transactional and Pathological Managers – Magdalena Łużniak-Piecha, Monika Stawiarska-Lietzau.......................................................145
- Employer Branding in the Information Technology (IT) Branch – Jacek Nazdrowicz.....................................................................................165
- Stakeholders or Ambassadors? Deliberations About Efficacy of Activities in the Area of Employer Branding – Małgorzata Sidor-Rządkowska .......................180
- Ethical Dimension of Management at an Enterprise – Anna Maria Wiśniewska ...................................................................................................191
Nr 43(5), Ekonomia VIII
Raport o stanie finansowym państwa 2014-2015
SPIS TREŚCI
- Budżet państwa i finanse publiczne w 2014 roku – Andrzej Wernik...................5
- Polska polityka pieniężna w roku 2014 – déjà vue – Ryszard Michalski............45
- Zewnętrzna pozycja płatnicza Polski w 2014 roku i w pierwszych miesiącach 2015 roku – Andrzej Dorosz........................................................................57
- Sytuacja ekonomiczno-finansowa sektora przedsiębiorstw w 2014 roku – Krystyna Mościbrodzka....................................................................................68
- Sektor bankowy w Polsce – sytuacja w 2014 roku i wyzwania na przyszłość – Marek Kulczycki................................................................................96
TABLE OF CONTENTS
- State Budget and Public Finance in 2014 – Andrzej Wernik............................5
- Polish Monetary Policy in 2014 - Déjà Vue – Ryszard Michalski......................45
- Balance of Payments and External Position of Poland in 2014 and in First Months of 2015 – Andrzej Dorosz....................................................................57
- Economic and Financial Situation of the Sector of Enterprises in 2014 – Krystyna Mościbrodzka....................................................................................68
- Banking Sector in Poland – Situation in 2014 and Challenges for the Future– Marek Kulczycki................................................................................96
Nr 42(4), Architektura
SPIS TREŚCI
- Architektura – gra wyobraźni kierowana prawami widzenia – Jolanta Owerczuk...5
- Związki kultury zachodu i wschodu na przykładzie twórczości Hoca Mimara Sinana – Katarzyna Banasik-Petri...................................................................16
- Zmiana funkcji a zachowanie obiektów architektury – Aleksander Owerczuk.....32
- Przestrzeń dziecka – studium dostępności – Agnieszka Starzyk......................40
- Dzień Sztuki jako nowa forma edukacji artystycznej w gimnazjum– Dorota Wejchert-Gajczyk..................................................................49
- Piękno i użyteczność „Polskiej Zielonej Ściany” – Małgorzata Łaskarzewska......60
- Block 6 – ekologia miejska w praktyce – Kinga Zinowiec-Cieplik...................70
TABLE OF CONTENTS
- Architecture – Imagination Game Directed by the Laws of Vision – Jolanta Owerczuk..........................................................................................5
- Relationships of the Culture of West and East on the Example of Worksof Hoca Mimar Sinan – Katarzyna Banasik-Petri...................................................16
- Change of the Function and Preservation of Objects of Architecture – Aleksander Owerczuk........................................................................................32
- Child’s Space – Study of Accessibility – Agnieszka Starzyk..........................40
- Art Play Date as a New Form of Artistic Education at Grammar School – Dorota Wejchert-Gajczyk..............................................................................49
- Beauty and Usefulness of the Polish Green Wall – Małgorzata Łaskarzewska.....60
- Block 6 – Urban Ecology in Practice – Kinga Zinowiec-Cieplik.......................70
Nr 41(3), Stosunki Międzynarodowe
SPIS TREŚCI
- The Need to Build a Peaceful New World Order – Longin Pastusiak............... 5
- Dywersyfikacja źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego i ropy a bezpieczeństwo energetyczne państw członkowskich Unii Europejskiej – Nebras Al - Masny...... 13
- Czy Unia Europejska staje się wroga prawom człowieka? – Jarosław Sozański.. 23
- Chiny umacniają dominującą pozycję w gospodarce światowej – Jan Sulmicki.. 33
- Walka Turcji i Iranu na Bliskim Wschodzie o dominację politycznąi energetyczną – Ramazan Arslan............................................................................... 45
- Turkish-Iranian Relations. The Past, Present and Future – Davut Han Aslan.... 58
- Diaspora arabska i muzułmańska w USA a ataki terrorystycznez dnia 11 września 2001 roku – Maciej Huczko................................................................. 70
- Uzbekistan on Its Way to the WTO – Muhammadqosim Sharapov................. 81
- Litewsko-białoruska współpraca gospodarcza i perspektywy jej rozwoju– Renata Magor, Anżela Kozlova....................................................................... 92
- Modelling the Gold Price in Turkish Free Market: Static Approach – Hakan Aras............................................................................................ 103
TABLE OF CONTENTS
- The Need to Build a Peaceful New World Order – Longin Pastusiak................ 5
- Diversification of Sources and Natural Gas and Oil Supply Routesand Energy Security of the European Union Member States – Nebras Al - Masny............. 13
- Is the European Union Becoming Hostile to Human Rights? – Jarosław Sozański........................................................................................ 23
- China Reinforcing Its Dominant Position in the Global Economy – Jan Sulmicki. 33
- Turkey’s and Iran’s Struggle in Middle East for the Political and Energy-Related Dominance – Ramazan Arslan............................................................. 45
- Turkish-Iranian Relations. The Past, Present and Future – Davut Han Aslan.... 58
- Arab and Islamic Diaspora in the USA and Terrorist Attacksof 11 September 2001 – Maciej Huczko............................................................................... 70
- Uzbekistan on Its Way to the WTO – Muhammadqosim Sharapov................. 81
- Lithuanian-Belarussian Economic Cooperation and Perspectivesof Its Development – Renata Magor, Anżela Kozlova......................................... 92
- Modelling the Gold Price in Turkish Free Market: Static Approach – Hakan Aras............... 103
Nr 40(2), Turystyka
Marketing miejsc – teraźniejszość czy przyszłość?
SPIS TREŚCI
- Postrzeganie innowacji w branży spotkań przez przedstawicieli krakowskich PCO – Jadwiga Berbeka, Krzysztof Borodako, Michał Rudnicki.............................5
- Międzynarodowy przemysł spotkań jako przykład działań na rzecz intensyfikacji wykorzystania przestrzeni turystycznej – Krzysztof Celuch...........18
- Wykorzystanie wielkich wydarzeń w promocji miasta – na przykładzie Katowic – Krzysztof Cieślikowski, Joanna Kantyka............................................29
- Powiązanie aspektów biznesowych i wypoczynkowych podróży służbowych (bleisure trend) jako przesłanka rozwoju oferty hotelowej – Magdalena Kachniewska........................................................................42
- Event jako narzędzie marketingu terytorialnego na przykładzie działalności Gdańsk Convention Bureau – Anna Kalinowska-Żeleźnik, Marta Sidorkiewicz...........59
- Miasta-ogrody. Budowanie przewagi konkurencyjnej małych miast – case study Podwarszawskie Trójmiasto Ogrodów – Anna Ostrowska-Tryzno...............................71
- Convention Bureaux jako instytucje wpływające na konkurencyjność miast – ujęcie teoretyczne – Natalia Piechota..........................................................83
- Podobieństwo miast pod względem charakteru internacjonalizacji funkcji turystycznej a potencjał konkurencyjny przemysłu spotkań – Piotr Zmyślony, Natalia Piechota............................................................94
TABLE OF CONTENTS
- Perception of Innovations in the Industry of Meetings by Representatives of the Cracow PCOs – Jadwiga Berbeka, Krzysztof Borodako, Michał Rudnicki...........5
- The International Industry of Meetings as an Example of Activities for Intensifying the Use of the Tourist Space – Krzysztof Celuch.........................................18
- Usage of Great Events in City Promotion on the Example of Katowice – Krzysztof Cieślikowski, Joanna Kantyka...........................................................29
- Combining the Business and Pleasure-Like Aspects of Business Trips (Bleisure Trend) as a Premise of Hotel Offer Development – Magdalena Kachniewska....................................................................................42
- Event as a Tool of Territorial Marketing on the Example of Activities Carried out by the Gdansk Convention Bureau – Anna Kalinowska-Żeleźnik, Marta Sidorkiewicz....................................................................................59
- Garden Cities. Building Competitive Advantage of Small Towns – Case Study Warsaw Suburbs Garden Tricity – Anna Ostrowska-Tryzno..........................................71
- Convention Bureaux as the Institutions Affecting Towns Competitiveness – the Theoretical Approach – Natalia Piechota...................................................83
- Similarity of Towns and Cities in Terms of the Nature of Internationalisation of the Tourist Function and the Competitive Potential of the Meeting Industry – Piotr Zmyślony, Natalia Piechota..................................................................94
Nr 39(1), Filologia IV
SPIS TREŚCI
- Benjamin Disraeli a idea imperialna – Andrzej Diniejko ...............................5
- La reina Urraca desvelada – de la Historia Compostelana a La Reina Urracade Ángeles de Irisarri – Anna Działak ....................................................24
- Hodża Nasreddin – antybohater w służbie kultury – Agnieszka Ayşen Kaim .....36
- “Enunciados paremiológicos en la glotodidáctica en los siglos XVI-XIX”(panorama histórico) 1a parte – Maria Małgorzata Koszla-Szymańska.........................48
- El uso de canciones estimula el aprendizaje de la literatura– Rubén Cristóbal Hornillos, Juan de Dios Villanueva Roa..........................................60
- El concepto del indigenismo y las dificultades en la traducciónal idioma polaco – Beata Fabjańska-Potapczuk............................................................72
- Angielszczyzna a polszczyzna – foniczne aspekty stylistyki. Wyzwaniadla tłumacza – Monika Konert-Panek ..........................................................83
Recenzje
- Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Hurra!!! Po Polsku 2 – Karolina Ciesielska...........95
- Marta Mijakowska-Johnson, Polish for Foreigners – Hanna Sitarska ...............99
- Jacek Paciorek, Małgorzata D. Wyrwińska, Tablice – język angielski – Renata Rębisz.......101
TABLE OF CONTENTS
- Benjamin Disraeli and the Imperial Idea – Andrzej Diniejko ..........................5
- Analysis of the Historical Novel by Angeles de Irisarri – Anna Działak ...........24
- Hodja Nasreddin as an Anti-Hero in the Service of Culture – Agnieszka Ayşen Kaim .......36
- Paremiological Utterances in Glottodidactics over the Ages XVI-XIX– Maria Małgorzata Koszla-Szymańska ............................................................48
- Use of Songs Encourages Learning Literature – Rubén Cristóbal Hornillos,Juan de Dios Villanueva Roa .........................................................................60
- The Notion of Indigenism and Difficulties in Translation into the Polish Language– Beata Fabjańska-Potapczuk ................................................................72
- English vs. Polish – Phonic Aspects of Stylistics. Challenges for the Translator– Monika Konert-Panek ...................................................................83
Reviews
- Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Hurra!!! Po Polsku 2 – Karolina Ciesielska ...........95
- Marta Mijakowska-Johnson, Polish for Foreigners – Hanna Sitarska ...............99
- Jacek Paciorek, Małgorzata D. Wyrwińska, Tablice – język angielski – Renata Rębisz .......101