Społeczeństwo i Polityka
Streszczenia artykulów
Nr 3(76)/2023
Michalina Mróz
University of Information Technology and Management in Rzeszow
Jakub Boratyn
University of Information Technology and Management in Rzeszow
Student self-assessment of entrepreneurial potential and the decision to start a business
Summary
This article explores the self-assessment of entrepreneurial potential among students, particularly in the context of a post-pandemic world that has seen changes in the labor market and a rise in global uncertainty about employment. In response to these shifts, students are increasingly recognizing the importance of an entrepreneurial mindset, self-reliance and optimize their potential to start their own businesses and thereby achieve greater employment-related independence. The study uses empirical data from a survey conducted on a sample of 1,526 students which is 29.8% of all students at the University of Information Technology and Management (UITM) in Rzeszow. This research sample is representative and comparable across various educational study paths offered in both in Polish and English.
The article emphasizes the importance of setting up new businesses, including online ventures, and at the same time underscores the importance of basic knowledge in the formal and legal aspects of entrepreneurship. These aspects include understanding the forms of legal organization of the enterprises, methods of tax settlement and potential forms of financial support from external entities. The article identifies a gap in the current educational offer, pointing out the necessity for specialized knowledge related not only in starting but also in managing a business effectively.
The study verifies two research hypotheses. Firstly, it reveals that only a limited number of students use their entrepreneurial potential by planning to start new businesses. Secondly, the study finds no significant difference in self-assessment of entrepreneurial potential across genders, indicating a uniform perception of entrepreneurial capabilities among male na female respondents.
Keywords: Entrepreneurial management, business management, leadership, entrepreneurship, business, individual potential.
JEL Codes: J16, L26
Studencka samoocena potencjału przedsiębiorczości a decyzja o rozpoczęciu działalności gospodarczej
Streszczenie
W niniejszym artykule podjęto próbę zbadania samooceny potencjału przedsiębiorczości wśród studentów. Badanie wykonano w sytuacji postpandemicznej, w której odnotowano wzmożenie zakładania własnych działalności gospodarczych. W obliczu zmian na rynku pracy i rosnącej globalnej niepewności dotyczącej zatrudnienia studenci dostrzegają potrzebę przedsiębiorczego spojrzenia na samodzielność i optymalizację swojego potencjału do zakładania własnych działalności gospodarczych, a tym samym osiągnięcia większej niezależności związanej z zatrudnieniem. W badaniu wykorzystano dane empiryczne z badań przeprowadzonych na próbie 1526 studentów (tj. 29,8% ogółu studiujących) Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, z zachowaniem reprezentatywności próby badawczej oraz porównywalności w przekroju ścieżek studiów kształcenia realizowanych w językach polskim i angielskim.
W artykule podkreślono istotność zakładania nowych przedsiębiorstw, również w sferze online oraz jednocześnie znaczenie wiedzy podstawowej w formalno-prawnych aspektach związanych z przedsiębiorczością, jak formy organizacji prawnej przedsiębiorstwa, sposoby rozliczeń podatkowych czy potencjalne formy wsparcia finansowego z jednostek zewnętrznych. Zidentyfikowano potrzebę stworzenia oferty edukacyjnej w zakresie specjalistycznej wiedzy związanej nie tylko z założeniem własnej firmy, ale również jej prowadzeniem.
Badanie weryfikuje pozytywnie dwie hipotezy badawcze. Po pierwsze, ograniczona liczba studentów realizuje swój potencjał przedsiębiorczy planując zakładanie nowych przedsiębiorstw. Po drugie, niezależnie od płci ankietowanych osób nie wykazano różnicy w samoocenie potencjału przedsiębiorczego.
Słowa kluczowe: zarządzanie przedsiębiorczością studencką, zarządzanie działalnością gospodarczą, przywództwo, przedsiębiorczość, potencjał przedsiębiorczy jednostki.
Kody JEL: J16, L26
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a01
Dorota Gizicka
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Shaping the Social Personality of Young People in the Digital Era. An Outline of the Problem
Summary
Young people function in two worlds, the real and the virtual. The impact of digital media is very significant. However, significant people and authorities must play an important role in the process of growing up. Despite their strong anchoring in the virtual world, young people feel the need for social relationships. They need good role models, inspiring conversations, listening skills and strong reference points. The article attempts to outline several perspectives and problems in the subject area. The personality of the significant other is important in implementing the idea of positively creating good role models among young people. Its influence can be decisive for a young person’s entire life.
Keywords: society, significant person, maturing of a person.
JEL Codes: I23, Z13
Kształtowanie społecznej osobowości młodzieży w erze cyfrowej. Zarys problemu
Streszczenie
Młodzież funkcjonuje w dwóch światach, realnym i wirtualnym. Oddziaływanie mediów cyfrowych jest bardzo znaczące. Jakkolwiek jednak w procesie dorastania istotna rolę muszą odgrywać osoby znaczące, autorytety. Mimo mocnego zakotwiczenia w świecie wirtualnym młodzi ludzie odczuwają potrzebę relacji społecznych. Potrzebują dobrych wzorców, inspirujących rozmów, wysłuchania i mocnych punktów odniesienia. W artykule podjęto próbę zarysowana kilku perspektyw i problemów w przedmiotowym obszarze. Istotne znaczenie w realizacji idei pozytywnego kreowania dobrych wzorców wśród młodzieży ma osobowość samej osoby znaczącej. Jej wpływ może być decydujący w całym życiu młodego człowieka.
Słowa kluczowe: społeczeństwo, osoba znacząca, dojrzewanie osoby.
Kody JEL: I23, Z13
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a02
Artur Kwasek
Uczelnia Techniczno-Handlowa w Warszawie
Maria Kocot
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Analiza postaw i oczekiwań studentów w warunkach pandemii COVID-19 w świetle badań własnych
Streszczenie
W artykule przeprowadzono analizę postaw i oczekiwań studentów polskich uczelni wobec oferty edukacyjnej wyższych uczelni. Zaprezentowano wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w maju 2022 r. Próbę badawczą stanowiło 1018 studentów z różnych polskich uczelni. Przeprowadzone badania umożliwiły przedstawienie oczekiwań studentów związanych z rozpoczęciem studiów, a także wyszczególnienie kwestii, które zadecydowały o wyborze uczelni i kierunków studiów. Nakreślono również słabe strony oferty edukacyjnej. Uzyskana wiedza może istotnie ulepszyć ofertę edukacyjną, wyeliminować jej mankamenty, przyczyniać się do spełnienia oczekiwań studentów.
Słowa kluczowe: e-learning, studenci, uczelnia, nauczanie, Covid-19.
Kody JEL: O10
Analysis of students' attitudes and expectations in the light of own research
Summary
The aim of the article was to analyse the attitudes and expectations of Polish universities towards the educational offer of universities. The article presents the results of the survey conducted in May 2022. The research sample consisted of 1018 students from various Polish universities. The conducted research made it possible to present students' expectations related to the beginning of studies, as well as to specify the issues that determined the choice of the university and fields of study. Weaknesses of the educational offer were also outlined. The acquired knowledge can significantly improve the educational offer, eliminate its shortcomings, and contribute to meeting students' expectations.
Keywords: e-learning, students, university, teaching, Covid-19.
JEL Codes: O10
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a03
Małgorzata Laskowska
Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Kompetencja etyczna: model nauczania według National Communication Assotiation
Streszczenie
Kompetencja etyczna to dziś – nie tylko w mediach, ale w każdym miejscu pracy – szczególnie cenna umiejętność. Zdobywana czy doskonalona jest m.in. podczas edukacji, np. w ramach zajęć z etyki komunikacji. A zatem celem badawczym było określenie modelu nauczania etyki komunikacji (communication ethics) według amerykańskiego stowarzyszenia National Communication Association. Niniejszy model nauczania określono na podstawie opisów kursów z etyki komunikacji, dostępnych na stronie stowarzyszenia. Pytania badawcze to m.in.: Jaki model nauczania etyki komunikacji jest popularyzowany przez National Communication Association? Jaka tematyka podejmowana jest w ramach nauczania etyki komunikacji?
Jedna z hipotez badawczych brzmi: Nauczanie etyki komunikacji w ujęciu National Communication Association ma charakter uniwersalny, tj. odpowiedni nie tylko dla dziennikarzy, ale także dla innych zawodów. W badaniu posłużono się metodą analizy treści. Uzyskane wyniki mogą posłużyć międzynarodowej wymianie edukacyjnej w doskonaleniu nauczania formalnego i poza formalnego etyki komunikacji i mediów.
Słowa kluczowe: kompetencja etyczna, etyka komunikacji, National Communication Association, edukacja dziennikarska, nauczanie etyki.
Kody JEL: Y90
Ethical Competence: Teaching Model According to the National Communication Association
Summary
Ethical competence is now, not only in the media but in every workplace, a particularly valuable skill. It is acquired or refined, among other ways, during education, such as in communication ethics classes. Therefore, the research objective was to determine the teaching model of communication ethics according to the American association, the National Communication Association. This teaching model was identified based on descriptions of communication ethics courses available on the association's website. Research questions included, among others, What teaching model of communication ethics is promoted by the National Communication Association? What topics are addressed in the teaching of communication ethics? One of the research hypotheses is: Teaching communication ethics according to the National Communication Association is universal, suitable not only for journalists but also for other professions. The content analysis method was employed in the study. The obtained results can contribute to international educational exchange in improving both formal and informal teaching of communication and media ethics.
Keywords: ethical competence, communication ethics, National Communication Association, journalism education, teaching ethics.
JEL Codes: Y90
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a04
Małgorzata Gosek
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
Andrzej Adamski
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
EDUKACJA MEDIALNA W POLITYCE OŚWIATOWEJ INSTYTUCJI PAŃSTWOWYCH ORAZ DZIAŁANIACH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W POLSCE
Streszczenie
W dobie przyspieszenia rozwoju sztucznej inteligencji i nasilających się negatywnych efektów oddziaływania mediów na dzieci i młodzież, coraz ważniejsza staje się dopasowana do nowych wyzwań edukacja medialna. Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak instytucje państwowe w Polsce realizują zadanie edukacji medialnej, zwłaszcza skierowanej do dzieci i młodzieży. Cel zostanie zrealizowany poprzez analizę polityki oświatowej instytucji państwowych – to znaczy ministra odpowiedzialnego za kwestie oświaty w Polsce oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Autorzy odniosą się również skrótowo do działań organizacji pozarządowych zaangażowanych w edukację medialną. Omawiane w artykule zagadnienia opracowane zostały w oparciu o analizę dokumentów, aktów prawnych oraz literaturę przedmiotu. W pierwszej kolejności nakreślono rolę Ministerstwa odpowiedzialnego za kwestie edukacji (w zależności od okresu historycznego, miało ono różne nazwy i zakres kompetencji) i przedstawiono wnioski z analiz dokumentów prawnych regulujących edukację medialną uczniów i nauczycieli. Następnie zarysowano rolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) w edukacji medialnej. W kolejnym kroku omówiono działania organizacji pozarządowych i wybrane projekty dotyczące edukacji medialnej. Na koniec zostały podsumowane wnioski ze zgromadzonych analiz i zweryfikowany cel artykułu.
Słowa kluczowe: edukacja medialna, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Ministerstwo Edukacji i Nauki
Kody JEL: H75, I28
MEDIA LITERACY IN THE EDUCATIONAL POLICY OF STATE INSTITUTIONS AND THE ACTIVITIES OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS IN POLAND
Summary
In an era of accelerating development of artificial intelligence and intensifying negative effects of the media on children and adolescents, media literacy education tailored to the new challenges is becoming increasingly important. This article aims to answer the question of how state institutions in Poland carry out the task of media education, particularly aimed at children and adolescents. The goal will be achieved by analyzing the educational policy of state institutions - that is, the minister responsible for education in Poland and the National Broadcasting Council. The authors will also briefly refer to the activities of non-governmental organizations involved in media literacy. The issues discussed in the article were developed based on the analysis of documents, legal acts and literature on the subject. First, the role of the Ministry in charge of education issues is outlined (depending on the historical period, it had different names and responsibilities) and the conclusions of the analysis of legal documents regulating media education of students and teachers are presented. Next, the role of the National Broadcasting Council (KRRiT) in media education was outlined. In the next step, the NGOs' activities and selected media education projects were discussed. Finally, the conclusions of the collected analysis and the revised purpose of the article were summarized.
Keywords: media literacy, National Broadcasting Council, Ministry of Education.
JEL Codes: H75, I28
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a05
Justyna Berniak-Woźny
Tischner European University
Małgorzata Wejsis-Gołębiak
University of Information Technology and Management
Business Diplomacy: A Bibliometric Analysis and Pathways for Future Research
Summary
Business diplomacy acts as a strategic instrument for corporations navigating the intricacies of the global business landscape. This involves establishing, maintaining, and navigating relationships with external organizations and internal stakeholders to achieve business goals and positively influence the business environment. This article presents a comprehensive bibliometric analysis of the field of business diplomacy, aiming to unravel its structure, dynamics, and trends. Three research questions guide the exploration: RQ1. What is the structure of research on business diplomacy? RQ2. What are the dynamics and significant activities within business diplomacy? RQ3. What are the prospective research directions? The bibliometric analysis covered 74 publications extracted from the Scopus database. Employing a two-stage analysis with Microsoft Excel and VOSviewer, the study identifies key contributing countries, authors, sources, and critical themes within the field. Furthermore, a thorough examination of 10 publications, chosen through bibliographic coupling analysis, enhanced the results, identifying key research trends and insights, and contributing to an enriched understanding of the research area. The study concludes by proposing future research paths to guide practitioners and researchers contributing to the evolving landscape of business diplomacy.
Keywords: Business Diplomacy, Economic Diplomacy, Corporate Diplomacy, Bibliometric Analysis, Scientific Mapping, Research Agenda.
JEL Codes: F23, F50
Dyplomacja biznesowa: analiza bibliometryczna i przyszłe kierunki badań
Streszczenie
Dyplomacja biznesowa to strategiczne narzędzie firm operujących w zmiennym krajobrazie globalnego środowiska biznesowego. Obejmuje ona nawiązywanie, utrzymywanie i kierowanie relacjami z zewnętrznymi i wewnętrznymi interesariuszami. W artykule przeprowadzono analizę bibliometryczną obszaru dyplomacji biznesowej, która miała na celu zrozumienie jego struktury, dynamiki i trendów. Artykuł odpowiada na 3 pytania badawcze: 1. Jaka jest struktura badań nad dyplomacją biznesową? 2. Jaka jest dynamika badań nad dyplomacją biznesową? 3. Jakie są potencjalne kierunki dalszych badań w obszarze dyplomacji biznesowej? Analiza bibliometryczna obejmowała 74 publikacje z bazy Scopus. Przy użyciu dwuetapowego podejścia oraz korzystając z programów Microsoft Excel i VOSviewer, w pierwszym kroku zidentyfikowano kluczowe kraje, autorów, źródła i główne tematy w badanym obszarze. Następnie analizie poddano 10 publikacji zidentyfikowanych na podstawie analizy powiązań bibliograficznych. Na zakończenie przedstawiono propozycje przyszłych kierunków badań, które przyczynią się do rozwoju tego nowego obszaru badawczego.
Słowa kluczowe: dyplomacja biznesowa, dyplomacja ekonomiczna, dyplomacja korporacyjna, analiza bibliometryczna, mapowanie naukowe, agenda badawcza.
Kody JEL: F23, F50
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a06
Ludmiła Stemplewska
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Zarządzanie kapitałem ludzkim przez strach, kontrowersyjna droga do krótkotrwałych wyników
Streszczenie
Celem artykułu jest analiza i ocena skutków odczuwania strachu w miejscu pracy przez kapitał ludzki przedsiębiorstw oraz zaprezentowanie autorskiego „12-etapowego modelu eliminacji strachu z zarządzania rozwojem kapitału ludzkiego”. Wyniki badań potwierdzają, że zarządzanie przez strach, choć dosyć często jest skuteczne w krótkim okresie, budzi kontrowersje, negatywne skojarzenia i ma destruktywne skutki. To podejście opiera się na wykorzystywaniu strachu, presji, manipulacji oraz surowych metod, aby zmotywować pracowników do osiągania celów organizacji lub prywatnego celu menadżera. Pomimo potencjalnych korzyści, jak np. natychmiastowe rezultaty, przeprowadzone badania pilotażowe pokazują, że długoterminowe konsekwencje dla przedsiębiorstwa i kapitału ludzkiego są jednak niekorzystne.
Słowa kluczowe: zarządzanie strachem, model eliminacji strachu z zarządzania rozwojem kapitału ludzkiego.
Kody JEL: M59
Managing human capital through fear, a controversial path to short-term results
Summary
The aim of the article is to analyse and assess the effects of fear in the workplace by the human capital of enterprises and to present a "12-stage model eliminating fear from managing the development of human capital". Research results confirm that management by fear, although quite often effective in the short term, raises controversy, negative associations and destructive effects. This approach is based on the use of fear, pressure, manipulation and harsh methods to motivate employees to achieve organizational goals or the manager's private goal. Despite the potential benefits, such as immediate results, pilot studies have shown that the long-term consequences for the company and human capital are negative.
Keywords: fear management, model of eliminating fear from managing human capital development.
JEL Codes: M59
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a07
Jolanta Zombirt
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Środki publiczne a pomoc dla banków. Przypadek Carige Banca
Streszczenie
Celem artykułu jest wskazanie na okoliczności, w jakich państwo może angażować środki publiczne w pomoc dla banków. Wskazuje się, że środki te nie mogą, co do zasady, być kierowane do instytucji finansowych, które mają problemy finansowe z własnej winy (np. złego zarządzania). Nie mogą też być udzielane instytucjom, których likwidacja nie zagrażałaby interesowi publicznemu. Wskazuje się na ogólne reguły ratowania banków, które zawiera Dyrektywa o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków.
Artykuł podaje przykłady, w których pomoc państwa może być uznana przez Komisję Europejską za zgodną z przepisami UE. Na podstawie informacji (głównie od KE) przeprowadzono analizę przypadków, kiedy to wspomaganie banków było zaakceptowane przez KE. Podkreślono, że dzieje się tak, gdy państwo działa na zasadach rynkowych, tj. kiedy za udzielenie np. gwarancji otrzymuje wynagrodzenie, jakie uznałby inwestor prywatny.
Opisano przypadek nieistniejącego już Banca Carige i wysiłki rządu włoskiego na rzecz jego ratowania. Wnioski sformułowane na tej podstawie wskazują na próby takich działań nie zawsze zgodne z przepisami o pomocy państwa, co, niestety, można obserwować również w innych państwach członkowskich.
Słowa kluczowe: pomoc państwa dla banków, państwo jako prywatny uczestnik rynku.
Kody JEL: G21
Public money and state aid for banks. Case of Carige Banca
Summary
The main aim of this paper is to clarify circumstances where a member state could engage public money in rescue of ailing banks. It is explained that these funds cannot be directed to financial institutions that have financial problems because of their fault (ex. errors in management). They cannot neither be granted for institutions whose liquidation would not jeopardise the public interest. The main rules on rescuing banks are indicated that are embedded in the Directive on banks’ recovery and resolution.
Article provides examples when the state aid could be recognised by the European Commission as compliant with EU regulations. On the basis of information (mainly from the EC) analysis has been performed of cases when such rescue packages were accepted by the EC. It has been indicated that such acceptance was granted when a state acts according to market rules, i.e. when, for example, for a guarantee a state receives remuneration that would be accepted by a private investor.
A case of liquidated Carige Banca and efforts of the Italian government to rescue it have been described. Conclusions drawn on this base show that attempts of these activities are not always in line with EU regulations and that sometimes can be seen also in other member states.
Keywords: state aid for banks, state as a private market participant.
JEL Codes: G21
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a08
Filip Czepło
Polish Photovoltaic Installation
Piotr F. Borowski
Vistula University
Analysis of legal, political, social and technical aspects concerning enterprises in the energy sector in the era of low-emission economy
Summary
The conducted research using the desk research method aimed to provide a detailed analysis of legal and political aspects influencing the operations of businesses in the energy sector. The scope of the study also included an evaluation of the state's policies, the formation of public-private partnerships, and mobilization of both individual consumers and entrepreneurs towards actions for energy security and the pursuit of a low-emission economy.
The research results revealed that issues related to energy security, climate protection, and greenhouse gas emission reduction are influenced by various factors. A key conclusion is that effective actions in these areas depend not only on diverse structural elements but also on the collaboration between the government, businesses, and individual consumers. Both individual consumers and entrepreneurs play a crucial role in the transformation process towards a secure and low-emission economy.
Legal aspects, such as emission regulations and energy security standards, prove to be significant in shaping the behavior of businesses. The impact of government policies, especially through the establishment of public-private partnerships, can significantly influence the effective achievement of goals related to energy and environmental protection.
Keywords: energy companies, energy policy, emission reduction, energy policy, energy security, low-emission economy, photovoltaic farms.
JEL Codes: Q2, Q4
Analiza aspektów prawnych, politycznych, społecznych i technicznych dotyczących przedsiębiorstw sektora energetycznego w dobie gospodarki niskoemisyjnej
Streszczenie
W przeprowadzonych badaniach, zastosowano metodę desk research, która miała na celu dostarczenie szczegółowej analizy aspektów prawnych i politycznych wpływających na działalność przedsiębiorstw w sektorze energetycznym. Zakres studium obejmował również ocenę polityki państwa, tworzenie partnerstw publiczno-prywatnych oraz mobilizację zarówno indywidualnych konsumentów, jak i przedsiębiorców do działań na rzecz bezpieczeństwa energetycznego i dążenia do gospodarki o zerowych emisjach.
Wyniki badań ujawniły, że kwestie związane z bezpieczeństwem energetycznym, ochroną klimatu i redukcją emisji gazów cieplarnianych są kształtowane przez różne czynniki. Kluczowym wnioskiem jest, że skuteczne działania w tych obszarach zależą nie tylko od różnorodnych elementów strukturalnych, ale także od współpracy między rządem, przedsiębiorstwami a indywidualnymi konsumentami. Zarówno indywidualni konsumenci, jak i przedsiębiorcy odgrywają kluczową rolę w procesie transformacji ku bezpiecznej i gospodarce o zerowych emisjach.
Aspekty prawne, jak regulacje dotyczące emisji i standardy bezpieczeństwa energetycznego, są istotne dla kształtowania zachowań przedsiębiorstw. Wpływ polityk rządowych, zwłaszcza poprzez tworzenie partnerstw publiczno-prywatnych, może znacząco wpływać na skuteczne osiągnięcie celów związanych z energią i ochroną środowiska.
Słowa kluczowe: przedsiębiorstwa energetyczne, redukcja emisji, polityka energetyczna, bezpieczeństwo energetyczne, gospodarka zeroemisyjna, farmy fotowoltaiczne.
Kody JEL: Q2, Q4
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a09
Jolanta Załęczny
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku
(filia Akademii Finansów i Biznesu Vistula)
Moc tkwiąca w słowach na przykładzie przemówień Ignacego Jana Paderewskiego (studium przypadku)
Streszczenie
Paderewski – wybitny kompozytor, pianista oraz polityk – obdarzony był także talentem oratorskim. Dał temu wyraz w licznych mowach, świadomie operując całym bogactwem środków artystycznego wyrazu. Istotą artykułu jest zwrócenie uwagi na siłę przekazu słownego, na jego moc sprawczą w określonej sytuacji. Analiza treści i formy pozwoliła na wskazanie wykorzystanych przez Paderewskiego środków budujących przekaz i wpływających na emocje odbiorców. Rozbudowane porównania, plastyczne opisy, wyszukane epitety pobudzały wyobraźnie i zwiększały ekspresję tekstu. Mówca operował symbolami, odwoływał się do świadomości narodowej. Nie tylko muzyką, ale też słowem budował więź ze słuchaczami. Dzięki temu zapisał się w pamięci Polaków, kształtując świadomość narodową, budząc słowem patriotyzm i duchową więź z odradzającą się ojczyzną.
Słowa kluczowe: Paderewski, świadomość narodowa, przemówienie, patriotyzm.
Kody JEL: Y90
The power inherent in words on the example of Ignacy Jan Paderewski's speeches (case study)
Summary
Paderewski - an outstanding composer, pianist and politician - was also gifted as an orator. He expressed this in numerous speeches, consciously operating with a wealth of means of artistic expression. The essence of the article is to draw attention to the power of the verbal message, to its causal power in a specific situation. The analysis of content and form made it possible to indicate the means used by Paderewski to build the message and influence the emotions of the audience. Extended comparisons, vivid descriptions, sophisticated epithets stimulated the imagination and increased the expression of the text. The speaker operated with symbols, appealed to national consciousness. Not only with music, but also with words he built a bond with his listeners. Thanks to this, he went down in the memory of Poles, shaping national consciousness, awakening with words patriotism and spiritual bond with the revived homeland.
Keywords: Paderewski, national consciousness, speech, patriotism.
JEL Codes: Y90
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a10
Juliusz S. Tym
Akademia Sztuki Wojennej
Obraz wojska w oczach społeczeństwa Poznania w pierwszych latach niepodległości w dokumentach proweniencji wojskowej
Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie obrazu wojska w odbiorze społecznym w garnizonie Poznań w latach 1919-1921, czyli pierwszych latach niepodległości. Oryginalność podejścia polega na zawężeniu obszaru badań do dokumentów proweniencji wojskowej, ponieważ problematyka ta jest znacznie łatwiejsza do uchwycenia w dokumentach wojskowych władz terytorialnych oraz dokumentach wojskowych władz garnizonowych niż w obecnie silnie rozproszonych i zdekompletowanych dokumentach cywilnych władz miasta Poznania. Pozytywny obraz wojska władze wojskowe kreowały poprzez organizację uroczystości wojskowych, udział w uroczystościach państwowych i religijnych, a także wielu przedsięwzięciach edukacyjnych lub kulturalnych. Udział wojska w uroczystościach przyciągał uwagę mieszkańców, a pozytywny efekt wzmacniały przekazy prasowe. Negatywny obraz wojska kreowali żołnierze łamiący przepisy dyscypliny wojskowej. Reakcją mieszkańców były skargi składane zarówno do magistratu, jak i władz wojskowych.
Słowa kluczowe: Poznań, siły zbrojne, społeczeństwo, wizerunek.
Kody JEL: N94
The image of the Army in the eyes of Poznań society in the first years of independence in documents of military provenance
Summary
The aim of the article is to show the image of the Army in the public perception of the Poznań garrison in the years 1919–1921, i.e. the first years of independence. The originality of the approach is narrowing the research area to documents of military provenance, because these issues are much easier to capture in military documents of territorial and garrison authorities than in the currently highly dispersed and incomplete civil documents of the Poznań city authorities. A positive image of the Army was created by the military authorities by organizing military ceremonies, participating in state and religious ceremonies, as well as many educational and cultural events. The military's participation in the celebrations attracted public attention, and the positive effect was reinforced by press articles. A negative image of the Army was created by soldiers breaking the rules of military discipline. The city's inhabitants reacted by submitting complaints to the city hall and the military authorities.
Keywords: Poznań, armed forces, society, image.
JEL Codes: N94
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a11
Sławomir Bylina
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Zjawisko migracji Polaków w obliczu wybuchu drugiej wojny światowej.
Zarys problematyki
Streszczenie
Celem artykułu jest ukazanie perspektywy badawczej w zakresie zjawiska migracji okresu początku drugiej wojny światowej. Praca ukazuje poszukiwanie definicji migracji w zakresie środowiska powstania, czynników determinujących migrację, dobrowolności (legalności), czy aspektów trwania migracji (geograficzno-demograficzna, kulturowo-społeczna, historyczna, etyczna i aksjologiczna). Część merytoryczna podzielona została na trzy główne formy migracji, które określone charakterem migracji, podzielono na deportację rosyjską na wschód, wysiedlenia przez Niemców na zachód, oraz uchodźców wojennych. W publikacji zastosowano metodę historyczną, oraz metodę analizy i syntezy treści. W wyniku ustalenia głównych kierunków badawczych przyjęto zasygnalizowanie kierunków migracji Polaków w poszczególnych kierunkach świata z podziałem na konkretne kontynenty. Omówiono także podstawowe dane statystyczne dotyczące ilości oraz przynależność społeczeństwa polskiego z podziałem na wojskowych i cywili.
Słowa kluczowe: migracja, deportacja, przesiedlenie, uchodźca, społeczeństwo, bezpieczeństwo, wojna.
Kody JEL: N94
The phenomenon of migration of Poles in the face of the outbreak of the Second World War. Outline of the problem
Summary
The aim of the article is to present the research perspective on the phenomenon of migration at the beginning of the Second World War. The paper shows the search for definitions of migration in terms of the environment of origin, factors determining migration, voluntariness (legality), or aspects of migration duration (geographical-demographic, cultural-social, historical, ethical and axiological). The substantive part was divided into three main forms of migration, which, defined by the nature of migration, were divided into Russian deportations to the east, displacements by Germans to the west, and war refugees. The publication uses the historical method, as well as the method of analysis and synthesis of the content. As a result of establishing the main research directions, it was assumed that the directions of migration of Poles in particular directions of the world were signalled, divided into specific continents. Basic statistical data on the number and affiliation of the Polish society divided into military and civilians are also discussed.
Keywords: migration, deportation, resettlement, refugee, society, security, war.
JEL Codes: N94
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a12
Anna Grabowska-Siwiec
Badaczka niezależna
Praca informacyjna kontrwywiadu cywilnego w drugiej połowie lat 80. XX wieku i transformacji ustrojowej w Polsce
Streszczenie
Celem artykułu jest zaprezentowanie pracy informacyjnej kontrwywiadu cywilnego, tj. Departamentu II MSW w drugiej połowie lat 80. XX w. oraz podczas transformacji ustrojowej. Postawiono hipotezę badawczą – praca informacyjna kontrwywiadu była ważnym źródłem wiedzy dla decydentów sprawujących władzę zarówno w okresie końca PRL, jak i na początku istnienia III RP. W artykule wykorzystano metodę analizy dokumentów odnalezionych w zasobach archiwów IPN oraz wnioskowanie analogiczne dotyczące okresu pierwszych miesięcy działań UOP. Istotnym aspektem prezentowanej analizy jest usytuowanie tematyki i zakresu pracy informacyjnej kontrwywiadu na tle burzliwych wydarzeń geopolitycznych badanego okresu. Przyjęta metodologia pozwoliła na wskazanie: nowych, wcześniej nie podejmowanych przez kontrwywiad tematów, nowej formy przekazywanych danych, a także prób dostosowania wykształconych w okresie PRL form pracy informacyjnej do potrzeb nowych decydentów w III RP.
Słowa kluczowe: kontrwywiad, informacja, decydent.
Kody JEL: K19
Information work of civilian counterintelligence in the second half of the 1980s and the political transformation in Poland
Summary
The aim of the article is to present the information work of civilian counterintelligence - Department II of the Ministry of Internal Affairs in the second half of the 1980s and during the political transformation. A research hypothesis was formulated - the information work of counterintelligence was an important source of knowledge for decision-makers in power both at the end of the Polish People's Republic (PRL) and at the beginning of the Third Polish Republic (III RP). The article uses the method of analysing documents found in the resources of the IPN archives and analogous reasoning regarding the period of the first months of the UOP's activities. An important aspect of the presented analysis is the location of the subject matter and scope of information work of counterintelligence against the background of turbulent geopolitical events in the examined time period. The adopted methodology made it possible to identify: new topics not previously undertaken by counterintelligence, a new form of transmitted data, as well as attempts to adapt the forms of information work developed during the Polish People's Republic to the needs of new decision-makers in the Third Polish Republic.
Keywords: counterintelligence, information, decision-maker.
JEL Codes: K19
DOI: doi.org/10.34765/sp.0323.a13
Nr 2(75)/2023
Andrzej Doński
Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy
EFFICIENCY ISSUES IN POLAND’S RESEARCH INSTITUTES
Summary
The article aimed to specify the complexity of assessing the management’s efficiency of research institutes in Poland, in the context of the implementation of tasks resulting from their principal and ancillary activities, as well as other assignments commissioned by public administration authorities. The author attempted to clarify the concept of efficiency by reviewing the subject literature, to find a standard unit to assess research institutes' activities in terms of efficiency. The analysis carried out based on a literature review, taking into account the complexity of duties of the research institutes, showed that there was no ultimate typology of efficiency, as research establishments have been set up to carry out a broad range of tasks of an economic, social and scientific nature. For that reason, efficiency can be only assessed against the priority, principal, and commissioned tasks implemented by each institute.
Keywords: efficiency, efficiency analysis, efficiency categories, research institutes.
JEL Codes: D21, H11, I23, D61
PROBLEMATYKA EFEKTYWNOŚCI INSTYTUTÓW BADAWCZYCH W POLSCE
Streszczenie
Celem rozważań jest przybliżenie złożoności pomiaru efektywności zarządzania instytutów badawczych w Polsce w aspekcie realizacji zadań wynikających z działalności podstawowej, pomocniczej, jak również innych zadań zleconych przez organy administracji publicznej. Autor przybliża pojęcie efektywności dokonując przeglądu literatury łącząc to z próbą znalezienia wybranej jednostki pomiaru efektywności działalności instytutów badawczych. W wyniku analizy literatury oraz złożoności zadań realizowanych przez instytuty badawcze, autor wnioskuje, że nie ma jednoznacznej typologii efektywności, bowiem jednostki są powoływane w celu realizacji różnorodnych zadań o charakterze ekonomicznym, społecznym oraz naukowym. Tym samym efektywność każdego instytutu może być oceniana przez pryzmat priorytetowych oraz podstawowych i zleconych zadań.
Słowa kluczowe: efektywność, analiza efektywności, kategorie efektywności, instytuty badawcze.
Kody JEL: D21, H11, I23, D61
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a01
Sławomir Lewandowski
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku (filia Akademii Finansów i Biznesu Vistula)
A critical analysis of the relationship between humans and "thinking machines".
Possible research questions in the context of institutional ethical interventions using the example of the European Union's "Ethics of Connected and Automated Vehicles"
Summary
The article proposes an analysis of ethical interventions made by European Union bodies in the form of ethical recommendations addressed to artificial intelligence (AI) developers – using the example of ‘Ethics of connected and automated vehicles’ issued by the European Commission. AI is a hitherto undefined precisely phenomenon involving automated data acquisition and processing. For the purposes of this article, AI is defined as a technology that enables machines to „learn from experience, adapt to new information and perform human-like tasks” (www16).
The proposed analysis would be semantic (examining the basic concepts used to justify interventions) and teleological (examining the intentions behind interventions). The recommendations addressed to AV developers and users, given the clearly defined scope included in the twenty theses, allow for a coherent analysis of the EU institutions attitude towards technology in its early stages of development.
Keywords: artificial intelligence, autonomous vehicle, ethics.
JEL Codes: O38
Krytyczna analiza relacji człowieka z „maszyną myślącą". Możliwe pytania badawcze w kontekście instytucjonalnych interwencji etycznych z wykorzystaniem przykładu Etyki pojazdów połączonych i zautomatyzowanych Unii Europejskiej
Streszczenie
Artykuł zawiera propozycję przeprowadzenia analizy interwencji etycznych podejmowanych przez organy Unii Europejskiej w formie rekomendacji etycznych kierowanych do twórców sztucznej inteligencji (SI) – na przykładzie dokumentu Etyka pojazdów zautomatyzowanych i połączonych wydanego przez Komisję Europejską. SI to dotąd niezdefiniowane precyzyjnie zjawisko obejmujące zautomatyzowane pozyskiwanie i przetwarzanie danych. Na potrzeby artykułu przyjęto jej definicję jako technologii umożliwiającej maszynom „uczenie się na podstawie doświadczeń, dostosowywanie się do nowych informacji i wykonywanie zadań podobnych do ludzkich” (www16).
Proponowana analiza miałaby charakter semantyczny (badanie podstawowych pojęć używanych do uzasadniania interwencji) oraz teleologiczny (badanie intencji stojących za interwencjami). Rekomendacje skierowane do twórców i użytkowników pojazdów autonomicznych (PA), biorąc pod uwagę jasno określony zakres zawarty w dwudziestu tezach, pozwalają na spójną analizę stosunku instytucji unijnych do technologii we wczesnych fazach jej rozwoju.
Słowa kluczowe: sztuczna inteligencja, pojazd autonomiczny, etyka.
Kody JEL: O38
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a02
Maria Kocot
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Artur Kwasek
Uczelnia Techniczno-Handlowa w Warszawie
Determinanty budujące zaufanie wśród pracowników organizacji w świetle badań własnych
Streszczenie
Zaufanie odgrywa ogromną rolę we wszystkich aspektach działania organizacji. Niezwykle ważne jest zbudowanie zaufania wśród pracowników. Celem rozważań jest wykazanie i analiza determinant, które budują zaufanie wśród pracowników organizacji. Postawiono hipotezę, że polskie organizacje powszechnie biorą pod uwagę te determinanty przy wdrażaniu określonych strategii zarządzania. Aby zweryfikować tę hipotezę, w grudniu 2022 r. przeprowadzono badania ankietowe zgodnie ze standardami techniki CAWI na próbie 462 osób. Przeprowadzone badania pokazały, że w miejscu pracy ankietowanych praktykowanych jest szereg czynników, które umacniają zaufanie wśród pracowników organizacji. Najważniejsze z nich to kreowanie atmosfery zaufania i szczerości, wspólne omawianie problemów i obaw na cyklicznie odbywających się zebraniach, kształtowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego i partycypacja zatrudnionych w zarządzaniu organizacją. Badania wykazały również, że dużą rolę w budowaniu zaufania wśród pracowników pełnią czynniki motywacyjne.
Słowa kluczowe: zaufanie, organizacja, pracownicy, zasoby ludzkie, motywacja.
Kody JEL: O10
Determinants building trust among employees of the organization in the light of own research
Summary
Trust plays a huge role in all aspects of an organization's operation. Therefore, it is extremely important to build such trust among employees. The aim of the article is to analyze the determinants that build trust among employees of the organization. It was hypothesized that these determinants are commonly used by Polish organizations. To verify this hypothesis, in December 2022, surveys were conducted in accordance with the CAWI technique standards on a sample of 426 people. The conducted research showed that a number of factors are practiced in the workplace of the respondents that strengthen trust among employees of the organization. The most important of them are creating an atmosphere of trust and honesty, jointly discussing problems and concerns at regular meetings, developing an appropriate incentive system, and employee participation in managing the organization. Research has also shown that motivational factors play an important role in building trust among employees.
Keywords: trust, organization, employees, human resources, motivation.
JEL Codes: O10
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a03
Patrycja Tyborowska
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku (filia Akademii Finansów i Biznesu Vistula)
Analiza programów partii politycznych jako element badań nad genezą prawa do informacji publicznej, społeczeństwa obywatelskiego i samorządności w Polsce
Streszczenie
W opracowaniu przedstawiono wyniki analizy programów partii politycznych uczestniczących w wyborach parlamentarnych w 1997 r. Badania materiałów archiwalnych zgromadzonych w Archiwum Partii Politycznych Polskiej Akademii Nauk zostały przeprowadzone w celu wykazania, czy problematyka dostępu do informacji publicznej, samorządności i partycypacji były istotnym elementem programów wyborczych. Artykuł został podzielony na trzy główne zagadnienia, a każde z nich omówiono z dwóch perspektyw – w ujęciu prawno-administracyjnym oraz polityczno-socjologicznym. Celem takiego założenia było porównanie, na ile tworzenie programów partii politycznych oraz zawartych w nich postulatów wynika z wymogów prawno-administracyjnych, a w jakim stopniu z sytuacji politycznej i społecznej danego kraju. Pierwsza część opracowania została poświęcona istocie programów partii politycznych i ich roli w państwach demokratycznych. W drugiej części omówiono problematykę społeczeństwa obywatelskiego i dostępu do informacji w programach wyborczych w wyborach parlamentarnych 1997 r. Natomiast ostatnia część artykułu dotyczy pojęcia samorządności w badanych dokumentach programowych.
Słowa kluczowe: dostęp do informacji, partycypacja, programy wyborcze, programy partii politycznych.
Kody JEL: H7
Analysis of political party programs as part of research on the origins of the right to public information, civil society and self-government in Poland
Summary
The study presents the results of an analysis of the programs of political parties in the 1997 parliamentary elections. The research of the archival materials collected in the Archives of Political Parties of the Polish Academy of Sciences was carried out in order to show whether the issues of access to public information, self-government and participation were an important element of the election programs. The article was divided into three main issues, however, each of them was discussed from two perspectives - legal-administrative and political-sociological. Such an assumption was aimed at comparing to what extent the formation of political party programs and the demands contained in them are due to legal-administrative requirements, and to what extent to the political and social situation of a country. The first part of the study was devoted to the essence of political party programs and their role in democratic states. The second part of the paper discusses the issue of civil society and access to information in election programs in the 1997 parliamentary elections. The last section of the paper, meanwhile, deals with the concept of self-government in the surveyed program documents.
Keywords: access to information, participation, election programs, programs of political parties.
JEL Codes: H7
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a04
Milena Kindziuk
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Ukraiński Kościół Prawosławny Patriarchatu Moskiewskiego wobec wojny Federacji Rosyjskiej w Ukrainie w serwisie Katolickiej Agencji Informacyjnej. Case study
Streszczenie
Celem opracowania jest określenie stanowiska Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego (UKP PM) wobec wojny Federacji Rosyjskiej w Ukrainie na podstawie depesz w serwisie Katolickiej Agencji Informacyjnej (KAI) w pierwszym roku po agresji 24 lutego 2022 r. Badanie ma charakter studium przypadku. Posłużono się metodą badawczą jakościowej analizy zawartości treści oraz metodą analizy dyskursu prasowego. Podjęta analiza dowiodła, że z tekstów opublikowanych w serwisie KAI między 24 lutego 2022 r. a 24 lutego 2023 r. jasno wynika, że faktycznie UKP PM w pierwszym roku wojny nadal stanowił część Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej i w istocie aprobował wyrażane przez nią poparcie dla rosyjskiej agresji i zbrodni dokonywanych w Ukrainie. Przedstawiono dwuznaczne stanowisko i koniunkturalizm Onufrego, zaprezentowano również niejednolitą postawę Soboru UKP PM, a także ukazano dezaprobatę części biskupów i duchownych UKP PM wobec wojny, wskazując rozłam i kryzys tożsamościowy w UKP PM.
Słowa kluczowe: Ukraiński Kościół Prawosławny Patriarchatu Moskiewskiego (UKP PM), metropolita Onufry, Katolicka Agencja Informacyjna (KAI), wojna w Ukrainie.
Kody JEL: D74, Z12
The Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate towards the war of the Russian Federation in Ukraine on the website of the Catholic Information Agency. Case study
Summary
The aim of the article is to determine the position of the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate (UOC-MP) towards the war of the Russian Federation in Ukraine on the website of the Catholic Information Agency (CIA) in the first year after the aggression on February 24, 2022. The research is a case study. The research method of qualitative content analysis and the press discourse analysis method were used. The analysis undertaken proved that the texts published on the CIA website between February 24, 2022 and February 24, 2023 clearly show that in fact the UOC-MP was still part of the Russian Orthodox Church in the first year of the war and in fact approved its support for Russian aggression and crimes committed in Ukraine. The ambiguous position and opportunism of Patriarch Onufriy were presented, the inconsistent attitude of the Council of the UOC-MP was also presented, and the disapproval of some bishops and clergy of the UOC-MP towards the war was shown, pointing to the split and identity crisis in the UOC-MP.
Keywords: Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate (UOC-MP), Patriarch Onufriy, Catholic Information Agency, war in Ukraine.
JEL Codes: D74, Z12
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a05
Małgorzata Smoleń-Bojańczyk
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Kontrowersje związane z wyceną według wartości godziwej
Streszczenie
W dynamicznym i turbulentnym środowisku gospodarczym szczególnie istotną rolę pełni aktualna, rzetelna, kompletna i wiarygodna informacja. Wysoka jakość tej informacji przesądza o zmniejszeniu asymetrii informacyjnej jej użytkowników. Rachunkowość ma za zadanie taką informację przygotować i dostarczyć do zainteresowanych odbiorców.
We współczesnej rachunkowości funkcjonuje ogromna liczba regulacji księgowych (różne standardy rachunkowości). Po każdym kryzysie widoczna jest nasilona skłonność do wprowadzania nowych regulacji, ale to nie rozwiązuje podstawowych problemów zapewnienia dobrej jakości informacji ekonomicznej. Szczególne problemy wiążą się jednak z wyceną aktywów i pasywów na podstawie wartości szacunkowych, w tym zastosowania wyceny według wartości godziwej. Jest to problem na tyle istotny, że wymagał wprowadzenia nowych uregulowań na poziomie międzynarodowych regulacji z zakresu prawa bilansowego. Niniejszy artykuł jest próbą naświetlenia najważniejszych wątpliwości związanych z jakością informacji finansowej, a szczególnie zastosowanie metody wyceny według wartości godziwej i jej wpływu na jakość informacji finansowej.
Słowa kluczowe: wycena aktywów i pasywów, wartość godziwa, mark-to-market, standardy sprawozdawczości finansowej.
Kody JEL: A19
Controversies related to fair value measurement
Summary
In a dynamic and turbulent economic environment, current, reliable, complete and credible information plays a particularly important role. The high quality of this information reduces the information asymmetry of its users. Task of accounting is to prepare and deliver such information to interested recipients.
There are a huge number of accounting regulations in modern accounting (various accounting standards). After each crisis, there is an increased tendency to introduce new regulations, but this does not solve the basic problems of ensuring good quality and reliable economic information. However, particular problems arise with the valuation of assets and liabilities based on estimated values, including the use of fair value measurement. This problem is so important, that it required the introduction of new international regulations in the field of accounting law. This article is an attempt to highlight the most important doubts related to the quality of financial information, in particular the application of the fair value method and its impact on the quality of financial information.
Keywords: asset and liability valuation, fair value, mark-to-market, financial reporting standards.
JEL Codes: A19
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a06
Mirosław BOJAŃCZYK
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
WYCENA WARTOŚCI MAREK
Streszczenie
We współczesnym świecie wartości niematerialne i prawne odgrywają coraz większą rolę. Wartość marki można uznać za kluczową część wartości niematerialnych i prawnych każdej firmy. W artykule omówiono problemy związane z wyceną marek przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw polskich. Przedstawiono m.in. wyniki wycen ponad 200 przedsiębiorstw według własnej metodologii.
W artykule zaprezentowano własną metodykę wyceny marki, obejmującą m.in. wykorzystanie metody DCF bazując na analizie sprawozdań finansowych, ankiet i danych giełdowych. W badaniu podkreślono złożoność wyceny marki, szczególnie w warunkach rosnącej niestabilności i dużej zmienności rynku.
Przeprowadzone badania prowadzą do wniosku, że nie ma jednej metody wyceny marki, którą można by uznać za metodę pozwalającą na obiektywną wycenę. Możliwe jest tu zastosowanie różnych metod i różnych założeń.
Słowa kluczowe: wycena marki, wartości niematerialne, wycena wartości firmy, wartość polskich marek.
Kody JEL: A19
Valuation of the company's brand
Summary
In modern world, intangible assets play an increasingly important role. The value of the brand can be considered a key part of the intangible assets of each company. The article discusses problems related to the valuation of enterprise brands, with particular emphasis on Polish enterprises. It presents, among others the results of valuations over 200 enterprises according to own methodology.
The article presents own methodology of brand valuation, which includes using the DCF method based on analysis of financial reports, surveys and stock exchange data. The study emphasizes the complexity of the brand's valuation, especially in conditions of growing instability and high market variability.
The conducted research leads to the conclusion that there is no one brand valuation method that could be considered a method that allows for an objective valuation. It is possible to use various methods and various assumptions.
Keywords: brand valuation, intangible assets, goodwill valuation, value of Polish brands.
JEL Codes: A19
DOI: doi.org/10.34765/sp.0223.a07
Nr 1(74)/2023
Aleksandra Tołczyk
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Joanna Sozańska
Instytut Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego
Translator/Interpreter as Cultural Mediator in Law Enforcement setting. Case of Muslim migrants - Police and Border Guard officers’ encounter in Poland
Summary
Translators’ and interpreters’ social and cultural competences allow them to discuss encounters between law enforcement officers and Muslims and point out the weaknesses in these relations. The aim of the article is to explore the role of interpreters and translators as (inter)cultural mediators in Police/Border Guards’ encounters with Muslims. The study used qualitative methodology and semi-structured individual interviewing with six translators/interpreters to derive answers to the following research questions: What roles do interpreters and translators play as (inter)cultural mediators? What additional tasks do they perform? What is the experience of the interpreters and the translators with assisting the Police and the Border Guard officers during interactions with the Muslim population? What is the impact of the anti-Muslim sentiment and officers’ attitudes towards Islam on these contacts from the perspective of the responders?
Keywords: Police, Border Guard, Muslims, translation, cultural mediation.
JEL Codes: K14, Z12, Z19
Tłumacz jako mediator kulturowy. Studium relacji funkcjonariuszy polskiej Policji i Straży Granicznej z osobami wyznania muzułmańskiego
Streszczenie
Tłumacze, dzięki posiadanym kompetencjom społecznym i kulturowym, potrafią scharakteryzować relację funkcjonariuszy służb mundurowych z osobami wyznania muzułmańskiego i wskazać słabości tej relacji. Celem autorów artykułu jest zatem omówienie roli tłumaczy jako mediatorów kulturowych w relacjach funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej z muzułmanami. Badanie zrealizowano z wykorzystaniem metody jakościowej – indywidualnego wywiadu częściowo ustrukturyzowanego z sześcioma tłumaczami. W artykule zawarto odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jakie role odgrywają tłumacze jako (między)kulturowi mediatorzy? Jakie dodatkowe zadania wykonują? Jakie są doświadczenia tłumaczy w asystowaniu funkcjonariuszom Policji i Straży Granicznej w kontaktach z muzułmanami? Jaki jest wpływ nastrojów antymuzułmańskich i postaw funkcjonariuszy wobec islamu na te kontakty z perspektywy respondentów?
Słowa kluczowe: Policja, Straż Graniczna, muzułmanie,tłumaczenie, mediacje kulturowe.
Kody JEL: K14, Z12, Z19
DOI: doi.org/10.34765/sp.0123.a01
Maria Kocot
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Artur Kwasek
Uczelnia Techniczno-Handlowa w Warszawie
Postawy studentów wobec nauki zdalnej w erze edukacji 4.0
Streszczenie
W artykule analizie poddano postawy studentów wobec nauki zdalnej jako komponentu edukacji 4.0. Zaprezentowano wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych w 2021 r. w trzech uczelniach wyższych: Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej w Warszawie (UTH), Akademii Finansów i Biznesu Vistula (VISTULA), Wyższej Szkole Bankowej (WSB). Próba badawcza liczyła 383 studentów. Dzięki wykorzystaniu współczynnika korelacji Pearsona wyznaczono zależność pomiędzy satysfakcją z nauki zdalnej a efektywnością realizacji procesu dydaktycznego za pomocą nauki zdalnej
Przeprowadzone rozważania dały obraz najczęściej wykorzystywanych narzędzi używanych podczas nauczania zdalnego. Umożliwiły także ocenę stopnia satysfakcji z efektywności nauki zdalnej i przedstawienie preferencji wyboru prowadzenia zajęć w uczelniach wyższych. Przeprowadzane badania pokazały, że studenci pozytywnie oceniają efektywność przeprowadzonych zajęć zdalnych w okresie pandemii COVID-19, co znalazło potwierdzenie w przeprowadzonej korelacji Pearsona.
Słowa kluczowe: nauka zdalna, edukacja 4.0, studenci, cyfryzacja.
Kody JEL: O10
Students' attitudes towards distance learning as a component of education 4.0
Summary
The article aimed to analyze students' attitudes towards distance learning as a component of education 4 0. The article presents the results of a survey conducted in 2021 at three universities:
Helena Chodkowska University of Technology and Economics (UTH) and Vistula University in Warsaw (VISTULA), WSB Universities (WSB). The research sample consisted of 383 students. Thanks to the use of the Pearson correlation coefficient, the relationship between satisfaction with distance learning and the effectiveness of the teaching process using distance learning was determined
The conducted considerations gave a picture of the most frequently used tools used during distance learning. They also made it possible to assess the degree of satisfaction with the effectiveness of remote learning and to change the preferences for conducting classes at universities. The conducted research showed that students positively assess the satisfaction and effectiveness of remote classes conducted during the COVID-19 pandemic, which was confirmed by the Pearson correlation.
Keywords: remote learning, education 4.0, students, digitization.
JEL Codes: O10
DOI: doi.org/10.34765/sp.0123.a02
Daniel Matusiak
Uniwersytet SWPS w Warszawie
Michał Wenzel
Uniwersytet SWPS w Warszawie
Powstawanie wiejskiego ruchu społecznego (WRS) w świetle teorii mobilizacji zasobów. Analiza przestrzenna
Streszczenie
Działalność ruchu Agrounia analizujemy przy użyciu teorii mobilizacji zasobów. Zakładamy, że jednym z głównych zasobów wiejskich ruchów społecznych (WRS) jest charakter przywództwa, a czynniki strukturalne stanowią ważne ograniczenie w mobilizacji. Stosowaną metodą badawczą jest analiza wydarzeń o charakterze protestu (Protest Event Analysis). Ujęcie geograficzne pokazuje, że rozproszenie ludności wiejskiej stanowi ważne ograniczenie w mobilizacji. Dane geograficzne na temat protestów analizujemy na poziomach wojewódzkim i powiatowym. Swoje protesty Agrounia lokowała w punktach posiadających dwie cechy. Po pierwsze, musiały to być istotne miejsca z punktu widzenia szlaków komunikacyjnych. Po drugie, uczestnicy powinni mieć względnie blisko do miejsca akcji i jest to warunek wynikający ze strukturalnych możliwości mobilizacyjnych.
Słowa kluczowe: Agrounia, wiejski ruch społeczny, protest, analiza geograficzna.
Kody JEL: C31
The emergence of a rural social movement in the light of the resource mobilization theory. Spatial analysis
Summary
We analyse the activities of the Agrounia movement using the resource mobilization theory. Using Protest Event Analysis as research method we test the assumption that one of the main resources of rural social movements is the nature of leadership, and structural factors are an important constraint on resource mobilization. Geographical data on protests are processed on two levels of administrative divisions. Agrounia located its protests in locations with two features. First of all, they were important from the point of view of communication routes. Secondly, the participants, as a result of structural mobilization opportunities, live and work relatively close to the place of action.
Keywords: Agrounia, rural social movement, protest, geographical analysis.
JEL Codes: C31
DOI: doi.org/10.34765/sp.0123.a03
Dariusz Faszcza
Akademia im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku
USTANOWIENIE CYWILNEJ KONTROLI NAD WOJSKIEM POLSKIM W LATACH 1989-1997
Streszczenie
W artykule omówiono proces tworzenia politycznej kontroli nad Wojskiem Polskim w okresie od chwili desygnowania Tadeusza Mazowieckiego na stanowisko prezesa Rady Ministrów w 1989 r. do momentu ustanowienia rozwiązań instytucjonalno-prawnych w postaci przyjęcia ustawy zasadniczej w kwietniu 1997 r. Wskazano jego kluczowe momenty na tle wydarzeń politycznych, które zachodziły w tym okresie w Polsce z wyeksponowaniem pomocy udzielonej władzom polskim przez czynniki zewnętrzne. Proces ten nie przebiegał bezkonfliktowo, a jego zakończenie w dużym stopniu było możliwe dzięki pomocy udzielonej przez rządy państw zachodnich i instytucji euroatlantyckich.
Słowa kluczowe: cywilna kontrola nad armią, Wojsko Polskie, Sojusz Północnoatlantycki.
Kody JEL: K19
ESTABLISHMENT OF CIVILIAN CONTROL OF THE POLISH ARMY IN 1989–1997
Summary
The article discusses the process of creating political control over the Polish Army in the period from the designation of Tadeusz Mazowiecki to the position of Prime Minister in 1989 until the establishment of institutional and legal solutions in the form of the adoption of the Constitution in April 1997. Its key moments against the backdrop of events are indicated that were taking place in Poland at that time, with emphasis on how the aid was provided to the Polish authorities by external factors. This process was not without conflicts, and its completion was possible to a large extent thanks to the help provided by the governments of Western countries and Euro-Atlantic institutions.
Keywords: civilian control of the military, Polish Army, North Atlantic Treaty Organization.
JEL Codes: K19
DOI: doi.org/10.34765/sp.0123.a04